Є й ще одна причина: автоматичний шлагбаум – це унікальний у своєму роді пристрій, що дозволяє гранично просто та дуже ефективно вирішити проблему керування доступом автотранспортних засобів на будь-яку відокремлену територію.
Якщо не брати до уваги так звані дорожні шлагбауми, призначені для обслуговування платних проїздів з інтенсивним трафіком автотранспорту, то на сьогоднішній день у Києві переважно представлені італійські шлагбауми наступних фірм: CAME, FAAC, Nice, Genius та BFT.
Звичайно, можна зустріти і шлагбауми виробництва Німеччина, Росія чи Китай, але їхня частка надто незначна – перші дуже дорогі, а решта сумнівної якості. Крім шлагбаумів, дуже подібні функції може виконувати пристрій, званий ланцюговим бар'єром. Тут розмаїття набагато менше: на українському ринку можна зустріти лише дві моделі, причому обидві вони виробництва італійської фірми CAME.
Головною відмінністю автоматичних шлагбаумів і ланцюгових бар'єрів є відносно невисока вартість при цілком прийнятних робочих характеристиках, сучасному дизайні та наявності великої кількості додаткових опцій.
Мінімальний комплект шлагбауму включає тумбу з блоком управління і стрілу. Для ланцюгового бар'єру – дві стійки (основна з блоком управління та зворотна) з ланцюгом. Управління доступом здійснюється кнопковою панеллю або іншим близьким за вартістю пристроєм.
Повний (рекомендований) комплект обладнання додатково оснащений приймачем з антеною, комплектом фотоелементів зі стійками, обігрівачем з термостатом та сигнальною лампою. Крім цього, у вартість повного комплекту включено один пульт дистанційного керування. Повний варіант шлагбауму відрізняється від мінімального ще наявністю гумових накладок, світловідбиваючих наклейок та опори для стріли, ланцюговий бар'єр – наявністю лежачого поліцейського з жолобом під ланцюг. У мінімальному (бюджетному) варіанті на відміну від повного (рекомендованого) варіанта виключена вартість бетонування (тобто передбачається, що ці роботи здійснюється силами замовника, а завдання фірми-виконавця полягає лише у встановленні та налаштуванні обладнання). Прокладка під землею кабелю живлення в обох випадках не враховується, так як ця робота залежить від віддаленості обладнання від силового щитка. Наприклад, якщо потрібно перекрити не 4, а, скажімо, 8 метрів, то різниця в ціні якщо й буде, то вже не на користь шлагбауму. При ширині 14 м одним шлагбаумом перекрити проїзд не вдасться, хоча ланцюговий бар'єр впорається і з цим завданням, і вартість його зовсім небагато відрізнятиметься від 4-метрового варіанта використання (в основному за рахунок довшого ланцюга та жолоба, якщо він є).
Окрім ціни, яка, безперечно, впливає на ухвалення остаточного рішення щодо вибору обладнання, слід враховувати й інші фактори. Розбір основних нюансів, що виникають при виборі типу і складу пристрою обмеження доступу, і присвячена дана публікація. Для зручності сприйняття подальше викладення матеріалу буде покроково.
1) Вибір довжини стріли (ланцюга)
Насамперед, звичайно, треба визначитися з шириною проїзду, що перекривається. Ширина проїзду визначає необхідну довжину стріли шлагбауму або ланцюга бар'єру і, природно, що чим вужчий переїзд, що вже перекривається, тим, взагалі кажучи, дешевше коштує обладнання. Для вузьких (до 5-7 м) проїздів доцільніше встановлювати шлагбаум, якщо проїзд ширший – ланцюговий бар'єр. Саме з цих міркувань і вибирають тип пристрою де-небудь за кордоном або у нас в країні для територій, що охороняються. Якщо ж йдеться про звичайне подвір'я, в якому немає будки охоронця чи відеоспостереження, то на перший план виходить вандалостійкість обладнання. Досвід показує, що як стріла шлагбауму, так і ланцюг бар'єру нерідко стають об'єктами злочинних нахилів деяких співгромадян. У цих випадках можна зробити заміну необхідних комплектуючих. Крім іншого при визначенні місця встановлення обладнання слід враховувати зручність пішохідного проходу та зручність підведення напруги живлення.
2) Вибір необхідної інтенсивності та швидкості відкривання.
Наступний крок – вибір необхідної інтенсивності роботи устаткування. Найчастіше інтенсивність роботи устаткування вимірюється у відсотках. Наприклад, інтенсивність 50% для шлагбауму означає, що для нормальної роботи без перегріву приводу протягом будь-якого довільно обраного 10-хвилинного часового інтервалу стріла повинна рухатися не більше 5 хвилин, а решта часу вона повинна перебувати в стані спокою. Нехай, наприклад, час підйому стріли становить 5 с, а повний цикл відкривання-закривання – 10 с. Тоді безболісно можна змусити піднятися-опуститися стрілу шлагбауму не частіше ніж 1 раз за 20 секунд або не більше 30 разів протягом 10 хвилин. Якщо стріла працює вдвічі повільніше, то за 10 хвилин допускається вже не 30, а лише 15 циклів підйому-опускання. Таким чином, вибір необхідної інтенсивності роботи обладнання визначається розрахунковою кількістю заїздів-виїздів за 10 хвилин. Більш інтенсивне, ніж заявлено виробником, використання вкрай небажане, так як може призвести до збою в роботі обладнання та передчасного виходу його з ладу. Час відкривання звичайного (нешвидкісного) шлагбауму в секундах, як правило, чисельно дорівнює довжині стріли в метрах, а час відкривання ланцюгового бар'єру, навпаки, майже не залежить від довжини ланцюга і становить близько 12 с. Знаючи це, можна оцінити необхідну інтенсивність роботи устаткування. Якщо обладнання не передбачається наявність одного господаря, здатного стежити за коректною його експлуатацією, то вихід може полягати в придбанні обладнання із заздалегідь завищеною дозволеною інтенсивністю роботи. Щоправда, це передбачає переплату (іноді дуже суттєву). Те саме стосується і вибору швидкості відкривання-закривання.
3) Вибір керування, елементів безпеки та інших аксесуарів.
Далі потрібно визначитися з керуванням та елементами безпеки. Керувати обладнанням можна як за проводами: кнопкою, ключем, клавіатурою або чіпом по радіоканалу (для цього потрібна плата радіоприймача, антена та радіобрелки). З елементів безпеки рекомендується встановлювати сигнальну лампу та фотоелементи. Крім того, на стрілу шлагбауму рекомендується нанести світловідбиваючі наклейки та гумові накладки, а для укладання ланцюга бар'єру у відкритому стані – «лежачий поліцейський» із жолобом. Крім цього слід звернути увагу на зручність системи розблокування при відключенні напруги живлення. Слід подбати і про комплектацію обладнання електропідігрівом, що складається з нагрівального елемента та термостату – заходи зовсім не зайві для холодної київської зими. Необхідно уявляти, що ланцюгові бар'єри бувають лише електромеханічними, а шлагбауми як електромеханічними, і електрогідравлічними. Не вдаючись у технічні подробиці, можна сказати, що крім теоретичних передумов, відповідно до яких гідропривід повинен бути надійнішим за електропривід, слід враховувати, що масло в мороз стає більш в'язким, а значить, як мінімум, не обійтися без сезонних регулювань перепускного клапана гідронасоса. Загалом, підсумовуючи практичний досвід, слід визнати, що електромеханічний привід має кращі експлуатаційні характеристики: набагато більше пристосований до низьких температур і взагалі до міських реалій.
Гідравлічні шлагбауми просто не встигають продемонструвати свої переваги в надійності через те, що крім природного старіння на них впливають значно небезпечніші і руйнівні механічні впливи ззовні, які зрівнюють у шансах обидва типи шлагбаумів.
4) Монтаж.
Тільки якісно виконаний монтаж може гарантувати безвідмовну роботу обладнання протягом усього терміну служби. Рекомендації тут звичайні: за інших рівних умов доцільно розмістити своє замовлення у великій фірмі з тривалою історією роботи. Докладніше зупинимося на кріпленні обладнання до ґрунту. І шлагбаум, і кожну стійку ланцюгового бар'єру встановлюють на монтажну пластину, «утоплену» в бетонну основу, через яку підводять кабель живлення. Глибина бетонування була окремою темою моніторингу пропозицій. В основному фірми-монтажники заявляють 1 м. Строго кажучи, для Києва 1 м мало, так як бетонування має опускатися на 20 см нижче нормативної глибини промерзання ґрунту, яка у нас в Україні, становить близько 1 м. Розумний компроміс, на нашу думку, полягає у наданні не дуже глибокому фундаменту пірамідальної форми: бетонна подушка повинна мати вигляд усіченої піраміди з квадратом 500х500 в основі та з квадратом меншого розміру на нульовій позначці. Розміри основи, що виходить на поверхню, повинні відповідати розміру монтажної плити. Глибина – не менше півметра. При цьому негативний вплив сил морозного пучення виключається не надмірною глибиною фундаменту (що тягне за собою серйозне подорожчання вартості монтажних робіт і, можливо, інші непередбачувані проблеми), а розумною його геометрією.
Бажаємо успіху у виборі автоматичного шлагбауму!